Maak kennis met de horeca trends

Door Sander

Nu de economie aantrekt, draait de horecabranche op volle snelheid. Wil je de gast van vandaag én morgen van dienst zijn, dan moet je als horecaondernemer vooruitkijken. In deze blog presenteer ik 5 horeca- en restauranttrends.

 

Trend 1: Specialisatie in identiteit

Concepten waar de focus op één product of één verhaal ligt zijn hot en deze one trick pony’s zijn in de grote steden steeds meer te zien. Zo is er in New York zelfs het eerste restaurant gespecialiseerd in verse zelfgemaakte Gnocchi. Of dichter bij huis The Avocado Show in Amsterdam en de specialisatie in luxe friet zoals friet met champagne en kaviaar bij Tante Nel in Rotterdam of friet met stoof bij Bram’s Gourmet Friet. Binnen de drankenwereld zien we ook voorbeelden van specialisatie. Denk aan whiskey Bar’s en de onlangs geopende Champagneria.

 

Trend 2: Pop-up restaurants & foodhallen

Gastronomische ervaringen die inspelen op verrassingen zijn erg in trek in 2018. Het begon met de foodtrucks, daarna volgende de pop-up / rondtrekkende restaurants en nu helemaal hip zijn de foodhallen. Grote hallen waar je samen kunnen eten in een ontspannen omgeving en individueel kunt kiezen wat je gaat eten. Om met name onbekende gerechten te proeven en te delen. Denk aan Poolse gerechtjes of de populaire Dimsum uit het Verre Oosten. Populaire plekjes zijn Foodhal Maut in Hilversum, Foodboulevard De Pier in Scheveningen en de Twentse Foodhal in Enschede.

 

Trend 3: Circulariteit en duurzaamheid

Een stijgende groep mensen in Nederland is steeds bewuster bezig met duurzaamheid, het milieu en eerlijke producten.  Een grote trend die hiermee samenhangt is circulariteit. Hierbij draait het om hergebruik van materialen en oplossingen voor voedselverspilling door zo min mogelijk waarde van de grondstoffen te vernietigen in het gebruik. Een mooi voorbeeld is Circl aan de Amsterdamse Zuidas. Naast dat het gebouw volgens duurzame en circulaire principes is gebouwd, wordt er in het restaurant met een vast menu gewerkt gebaseerd op reststromen van supermarkten.

 

Trend 4: Vegetarisch en veganistisch

De standaard salade met geitenkaas of een omelet kan echt niet meer anno 2018. De vegetariër en veganist zijn sterk in opkomst en willen meer aandacht. Én transparantie over ingrediënten in producten. Steeds meer horeca ondernemers spelen op deze trend in met pure vega of vegan restaurants. Een mooi Nederlands voorbeeld is de Nederlandse Vegan Junk Food Bar.

 

Trend 5: Nieuwe technologie

Horecaondernemers spelen steeds meer in op de ‘tech trend’.  Populair zijn ‘multiple connected devices’ die het mogelijk maken om met je smartphone in een restaurant in te checken en meteen gepersonaliseerde tips ontvangen. De stijgende lijn in het thuis laten bezorgen van maaltijden groeit door, waardoor ondernemers testen met nieuwe manieren van bezorgen. Zo is Domino’s Pizza aan het proefdraaien met robots die pizza’s bezorgen in een straal van 1 tot 1,5 kilometer rond de vestigingen.

 

Wil je weten hoe we met de booq Bar/Kitchen Manager inspelen op de trends? Neem gerust contact met ons op.