Grand Café De Twee Wezen: 10.000 bestellingen per week stroomlijnen

Ruim 1000 zitplekken, binnen én op het gigantische terras. En vanaf het openen van de deuren om 9:30 uur tot aan de sluiting om 2 of 4 uur ’s nachts; bij Grand Café De Twee Wezen in Hengelo is het áltijd druk. In de zomerperiode verwerkt het team zo’n 10.000 bestellingen per week. Daarom koos De Twee Wezen voor een oplossing die zorgt voor overzicht en rust in de keuken.

Ontbijt, brunch, lunch, dinner, pubquiz, een high beer of high wine, volledig verzorgde vergadering of een privéfeest met buffet voor een paar honderd mensen, bij De Twee Wezen is het allemaal mogelijk. “Van ‘s ochtends tot diep in de nacht is het hier druk”, vertelt Michiel Boom, de chef-kok van De Twee Wezen. “We hebben een hele uitgebreide kaart en spreken een brede doelgroep aan. Jongeren, ouderen, gezinnen, zakenmensen, bruidsparen en andere feestvierders, iedereen weet ons te vinden. Zo’n 400 bonnen tijdens de lunch of diner zijn zeker geen uitzondering en het gerecht voor iedere gast moet met evenveel zorg en aandacht worden bereid. Rust en overzicht zijn dan essentieel. Vandaar dat we een jaar of drie geleden besloten om de booq Kitchen Manager te implementeren.”

Minder bonnenadministratie

“Eerder hadden we drie bonprinters die continu stonden te zoemen. Ik kan je vertellen dat dat echt wel op je zenuwen werkt. En de bonnen verdeelden we natuurlijk handmatig. Een behoorlijke tijdsintensieve klus, én bonnen raakten natuurlijk wel eens kwijt of werden vies. Dankzij de booq Kitchen Manager zijn alle bonnen nu digitaal. Iedere bon komt direct bij de juiste partie op het touchscherm en iedereen weet precies wat te doen. Hierdoor stemt ons keukenteam de bereidingen moeiteloos op elkaar af en kan er vast vooruit gewerkt worden.

2 uitgiftebalies

“Wij hebben één centrale keuken met twee uitgiftebalies. Niet een alledaagse inrichting, maar op basis van onze wensen is de booq Kitchen Manager zo ingericht dat het perfect voor ons werkt. Bij iedere partie hangt een scherm, er is een centraal chef-scherm en bij beide uitgiftebalies hangt een scherm, zodat ook de bediening altijd de status weet. In plaats van informeren bij de verschillende afdelingen, weet ik als leidinggevende met één blik op het scherm wat er speelt. Dat scheelt ontzettend veel tijd en brengt veel meer rust. Ik durf wel te stellen dat wij echt niet meer terug kunnen en willen naar een traditioneel bonnensysteem!”

Handige opties

“Belangrijke informatie zoals allergieën en een spoed- of bijbestelling worden helder aangegeven op de digitale bonnen. Dat maakt het veel makkelijker om dergelijke bonnen eruit te filteren. Heeft een gast een allergie, dan zien we dat direct op het scherm en gaat één van de chefs naar die tafel om te overleggen wat mogelijk is. En spoedbestellingen worden met voorrang bereid. Het gaat hier niet gebeuren dat iemand pas extra friet krijgt als de rest al op is of te laat bij de bioscoop komt!