Pannenkoekenhuis de Waterspiegel: ‘onze keuken liep al heel soepel, toch kan het altijd beter’

Als tiener rolde hij al de horecabranche in met bijbaantjes en bij het eerste bezoek aan een pannenkoekenrestaurant wist hij het zeker. “Pannenkoeken zijn voor iedereen. Jong oud, arm, rijk. Als ik ooit iets voor mezelf wilde doen, was dit het.” Inmiddels is Kees Haalboom de eigenaar van vier succesvolle pannenkoekenhuizen. Sturen op kwaliteit, snelheid en gastvrijheid is zijn credo, met een glansrol voor slimme automatisering. De booq Bar Kitchen Manager, om precies te zijn. Want hoewel zijn keukens al heel soepel liepen, bracht dit precies de optimalisatieslag die Haalboom zocht!

Kwaliteit, snelheid en gastvrijheid

De pijlers waarop Haalboom stuurt zijn geen geheim: kwaliteit, snelheid en gastvrijheid. Hij koopt de beste grondstoffen in en zoekt altijd naar dé recepturen voor de lekkerste pannenkoeken. “Maar snelheid is ook echt essentieel. Willen we een goede omzet draaien, dan moeten alle tafels elke dag wel meerdere keren bezet worden. Daarom serveren we elke pannenkoek bijvoorbeeld binnen een kwartier.

Wil je dat goed doen en de gastvrijheid tegelijkertijd hoog houden, dan is automatisering cruciaal. Hoe meer je automatiseert en stroomlijnt, hoe minder afhankelijk je bent van menselijke factoren – en die geven afwijking. Daarom automatiseer ik wat ik kan automatiseren, dat raad ik ook altijd collega-ondernemers aan. Draaien je processen soepel, dat komt dat altijd je gastvrijheid ten goede én je medewerkers zijn meer ontspannen. Dus is iedereen meer zichzelf, vriendelijker en vrolijker. Zo zorg je voor een extra goede gastbeleving én meer vaste gasten.”

Onafhankelijke efficiëntie

Haalboom werkte al jaren met handhelds van Eijsink: “We hadden alles al heel strak georganiseerd. Een kwartier na het uitserveren van het voorgerecht werd bijvoorbeeld standaard gestart met het bereiden van het hoofdgerecht. We hebben ook diverse medewerkers die uitstekend kunnen annonceren, dus het liep echt heel soepel in onze keuken. Tóch zagen we ruimte voor verbetering, want de efficiëntie was zo wel afhankelijk van de ervaring van specifieke medewerkers.

We wilden de keuken daarom naar een nóg hoger niveau tillen. In goed overleg startten we met een pilot van de booq Kitchen Manager bij locatie De Waterspiegel. Onze keukenmanager heeft het systeem in nauw overleg met de consultants van Eijsink steeds verder ingericht zodat het optimaal benut kan worden.”

Sneller en meer ontspannen werken

Met het gebruik van de booq Bar/Kitchen Manager verdwenen de zoemende bonprinters uit de keuken in ruil voor touchschermen per partie. “Alle bonnen verschijnen automatisch digitaal in de juiste volgorde op de schermen van de bijbehorende afdeling. Zo kan iedereen precies zijn of haar gerechten of onderdelen timen.

Iedereen weet precies wat ze wanneer moeten doen. Zowel de witte als de zwarte brigade kunnen meelezen op de schermen en springen in of bij wanneer nodig. Nu hoeven we dus niet meer handmatig te timen wanneer die 15 minuten na het voorgerecht voorbij zijn, maar geeft de booq Kitchen Manager automatisch een melding.

Slimme features

"Zulke slimmigheden voorkomen fouten en geven rust. De keuken kan sneller werken, het team kan beter focussen op de bereiding én hogere kwaliteit leveren. En de nieuwe werkwijze bevalt echt goed: we gaan dit ook doen op de andere locaties.”

De service van Eijsink speelde een belangrijke rol bij deze keuze van Haalboom. “Eijsink denkt altijd goed mee en als er iets een keer wat minder loopt, wordt dat open en snel opgelost. Ze ontwikkelen ook stevig door, dat maakt me enthousiast. Zo willen we volgend jaar ook booq QR-bestellen inzetten als extra service- en bestelvorm.”

Net als Kees Haalboom processen in je keuken verbeteren met behulp van booq Bar/Kitchen Manager? Neem vrijblijvend contact met ons op.